دولت درک درستی از مترو ندارد

دولت درک درستی از مترو ندارد
فردا
شفاف - ۲۲ آبان ۱۳۸۸

رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: انتظار این بود که رییس جمهور محترم در مصاحبه تلویزیونی خود در مورد مشکلات شهر تهران، به این سوال اساسی پاسخ می داد که علت مقاومت دولت در برابر پرداخت مطالبات قانونی متروی تهران چه بوده است؟ محمد حسن مقیمی نماینده خمین و رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درگفت وگو با خبرنگار اجتماعی «فردا» با انتقاد از سخنان احمدی نژاد در مورد متروی مشکلات شهر تهران گفت: این سخنان در حالی در تلویزیون مطرح شد که دولت بیشترین مقاومت را در برابر مطالباتی که باید به موجب قانون به مترو پرداخت شود انجام داد و در این زمینه با وجود تمام پیگیری های که ازسوی مجلس و شهرداری تهران انجام شد موضوع حل نشد و مشکلات زیادی برای مترو تهران به وجود آمد. مقیمی تصریح کرد: در قانون بودجه سال ۸۷ مجلس اجازه استفاده از حساب ذخیره ارزی را به مترو داد تا به موازات کارهای ساختمانی برای کارهای عمرانی و خرید تجهزات اقدام کند و اگر این امر تحقق می یافت دیگر چالشی بر سر اعتبارات مترو بین دولت وشهرداری نبود. وی افزود: با وجود تمام مشکلات که متروی تهران به لحاظ منابع مالی دارد دو خط مترو پروژهای تکمیلی خودشان را طی می کنند، خط ۵ مترو آماده بهره برداری وخطو ط ۳،۴ ،۶، و۷ توسط پیمانکاران داخلی با جدیت در حال احداث است. مقیمی با مطلوب خواندن عملکرد مدیریت شرکت متروی تهران گفت:محسن هاشمی سالهای زیادی است که به عنوان مدیر متروی تهران مشغول فعالیت است و در این مدت فعالیت توانسته است با خدمات مطلوب مترو به شهرندان رضایت مردم و مسولان نظام را به دست بیاورد. رییس کمیسیون عمران مجلس علت اصلی اخلال در فعالیت های متروی تهران را مطابق نبودن درآمدهای مترو با هزینه های آن خواند و در این زمینه گفت: زمانی که مترو اعتباری برای خرید قطعات ندارد و نمی تواند از محل اعتبارات قانونی خود استفاده کند مشکلات پیش آمده امری طبیعی است و نباید انتظار معجزه داشت.

نماینده خمین با تاکید براینکه دولت باید به تعهدات قانونی خود در مورد متروی تهران عمل کند تصریح کرد: مسئولیت هر مشکلی که در متروی تهران و اخلال در روند جاری به وجود بیاید، با دولت است چرا که با سیاسی کردن موضوع مانع خدمات مطلوب به شهروندان شده است. رییس کمیسیون عمران اضافه کرد: ای کاش رییس جمهور محترم به روشنی جواب می دادند که دولت ایشان که در راستای اجرای قانون ۵ ساله چهارم که قرار بود سهم حمل و نقل عمومی را ۷۵ درصد برساند، چکار کرده است؟ حرف و حدیث‌هایی که درباره ندادن اجازه به مترو برای برداشت از صندوق ذخیره ارزی چیست و این بی مهری ها تا چه زمانی نسبت به شهرداری تداوم دارد؟ نماینده خمین خاطرنشان کرد: بر اساس قانون حمل و نقل عمومی و استفاده بهینه از سوخت، پوشش مترو در سال ۹۱ -۹۲ باید به ۳۰ در صد برسد که در حال حاضر تنها ۸ درصد است واین موضوع نشان می دهد که دولت به تعهدات خود در این زمینه مقید نیست. وی افزود: دولت درک درستی از اهمیت مترو و تاثیر آن در رفاه و آسایش مردم ندارد و معلوم نیست در صورتی که مترو از شهرداری منفک شود سرنوشت آن چه خواهد بود؟ رییس کمسیون عمران مجلس وعده احمدی نژاد برای الحاق شرکت مترو به دولت را غیر قانونی خواند و در این باره اظهار داشت: براساس قانون مصوب مجلس مترو زیر نظر شهرداری است و اگر دولت تمایلی به اداره مترو دارد باید قانون جدیدی در این زمینه به تصوب مجلس برساند. رییس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با بیان اینکه براساس قانون بودجه در سال جاری دولت و شهرداری هر کدام باید ۴۸ میلیارد تومان به عنوان یارانه به مترو تهران پرداخت می‌کردند، گفت: در هفت ماهه نخست سال باید حداقل ۲۷ میلیارد تومان از این رقم پرداخت می‌شد اما متأسفانه تااوایل ماه جاری ۳۶ میلیون تومان به عنوان یارانه به مترو تهران پرداخت شد و این موضوع مشکلات متروی تهران را درخدمات مطلوب به شهروندان تهرانی با مشکل مواجه کرد . مقیمی با اشاره به اهمیت توسعه مترو در تهران گفت: این اهمیت در گذشته تا به آنجا بود که دوران جنگ با نفت بشکه‌ای ۵دلار، که خیلی از برنامه‌های عمرانی کشور را به حالت تعطیل یا نیمه‌تعطیل کشانده بود، بودجه متروی تهران قطع نشد ولی در حال حاضر و با وفور درآمدهای نفتی حاضر نیستند به مصوبه قانونی مجلس در مود توسعه مترو عمل نمی شود.

منابع خبر

اخبار مرتبط